Sunday 31 July 2011

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan


Assalamualaikum.. :)


Saya sangat-sangat gembira.. Kenapa? Akhirnya bulan yang di tunggu-tunggu kembali lagi.. Bulan Ramadhan.. Bulan yang penuh dengan keberkatan.. 


Puasa adalah menahan lapar dan dahaga.. Tapi bila berbuka macam mana pula? Ada pula yang berbuka berhabisan.. Cukuplah sekadarnya.. :) Takut pula bila solat Maghrib susah kerana kekenyangan.. Makanlah berat ketika selesai solat terawih.. Itu lagi baik.. :) Betul kan?


Dan bulan puasa juga bukan untuk kita berhabis untuk membeli makanan.. Beli itu, beli ini.. Akhirnya? Makanan tidak habis dan membazir.. Amalan siapakah itu? 


Satu lagi.. Puasa tu puasa la juga.. Tapi jangan la pula amalan yang lain di tinggalkan.. :) Semoga apa yang kita lakukan ini adalah kerana Allah SWT.. InsyaAllah..


Di sini saya ingin berkongsi sedikit tentang puasa.. Saya pasti ramai yang dah tahu kan? Alhamdulillah.. Sekadar untuk menambah ilmu pengetahuan kita bersama.. :) Sharing is caring right? :)




Menurut bahasa Puasa bererti menahan diri. Secara syariat yang dimaksud dengan puasa adalah beribadah kepada Allah Subhanahu Wata’ala dengan menahan diri dari hal-hal yang membatalkan mahupun membatalkan puasa mulai dari terbit fajar sampai tenggelamnya matahari.

Niat Puasa Ramadhan
Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.

Lafaz Niat:
Lafaz setiap malam. Niat ringkas:
نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.

Lafaz lengkap:
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:
Lafaznya:
نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.


Semoga Ramadhan pada kali ini akan membawa seribu makna buat kita semua.. Dalam bulan ini banyak sekali rahmatNya.. :) Itu saja untuk kali ini.. InsyaAllah jika berkelapangan boleh la kita berkongsi cerita lagi..


Berbicara tentang ILMU tiada penghujungnya.. Dan ILMU Allah lah yang Maha Agung..
Wassalam.. :)


p/s: Maaf jika ada kekurangan dan silap.. Sila betulkan saya jika saya silap.. :)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...