Tuesday 26 July 2011

Caramel Cream dan Macaroon



Aku melabuhkan punggung di sofa empuk bewarna kelabu.
Telah bertahun lamanya aku tidak keluar bersama-sama keluarga angkat ku seperti ini.
Ma, Pa dan Jia Hui merupakan keluarga angkatku yang berbangsa cina dan beragama Kristian.
Mereka menyusul selepas ku, turut mengelilingi meja kaca yang sama.
"Encik mahu memesan apa?", Tanya seorang pelayan dalam Bahasa Inggeris. Segak dalam suit blazer hitamnya dengan rambut terpacak.
Aku asyik memerhati hiasan dalaman ruang itu.
Sangat indah. Kalau bukan kerana Pa dan Ma yang beriya-iya mengajak, pasti aku masih berbelah bahagi untuk kesini.
Lampu oren berkaca menyimbah frame dinding dan membentuk lukisan abstrak.
Lagu-lagu instrumental di mainkan lembut menyapa telinga.
Mewah sungguh restauran ini, detik hatiku.
"Cik..?"
"Oh.. emm.. caramel cream iceblended and spagethi Olio , please", pesanku hanya menurut pilihan Jia Hui.
Ma memesan jasmine green tea sebelum menghulur buku menu kepadaku. Mungkin Ma sedar aku cuma menuruti bulat-bulat apa yang di pesan Jia Hui tadi.
"Lihatlah dahulu, kamu mungkin mahu menukar pesanan", Ma menguntum senyuman kepadaku. Ya, ibu angkatku ini sangat baik orangnya.
Huluran itu kusambut. Helaian demi helaian ku selak.
Jiwaku berkocak hebat. Menunya, terdapat wine, beer dan lain-lain. Ya Allah, macam mana ni? Halalkah menu lain walaupun andai aku tidak memesan arak yang terang-terang haram? Tapi...'
Hanya Pa masih belum memesan apa-apa. Aku menggeleng kepala. Aku tidak terasa untuk menukar menu kerana aku terkedu melihat menu-menunya. 
"Wine, sir?" Si pelayan cuba memberi cadangan kepada Pa yang dilihatnya masih berfikir untuk memesan apa sedari tadi.
Mataku membulat bagaikan tidak percaya. Bukankah pelayan ini....
"Oh, tidak. saya tak minum pada waktu siang. lagi pula, sekejap lagi saya harus memandu", ujar Pa dalam bahasa inggeris loghat singapore nya.
Aku sedikit lega mendengar jawapan itu.
"Saya minum wine pukul 8 pagi tadi. Ok sahaja. Kamu perlu cuba!" Pelayan itu cuba menawarkan wine tersebut lagi. Sekilas dia menoleh pandangan kosongnya ke arahku.
Aku mengetap bibir. Geram dengan pelayan tersebut.
Dalam hati, aku cuba untuk bersangka baik.
"Really..?" tanya Pa dalam nada kurang percaya.
 "Kamu ok kalau saya pesan wine?", Pa bertanya sambil memandang tepat ke arahku.
perlahan aku menundukkan wajah.
Allah! bantulah aku keluar daripada kesempitan ini...
Secetek ilmu aku yang faqir ini; bahawasanya ' jumhur ulama' bersepakat tidak harus malah jatuh haram hukumnya bagi seorang muslim terlibat secara langsung atau tidak dengan arak. Baik menjual, membeli, memesan, mengirim atau menerima kiriman arak.
Duduk bersama dalam majlis yang di hidang arak juga tidak harus! Ya Allah, terasa berdosa diri ini. Tapi sesungguhnya aku tidak tahu keadaannya begini. Hindarkan lah aku daripada murka Mu.
"Tak apalah, bawakan saya white coffee", pesan Pa seolah dapat membaca riak ku.
Aku tersenyum. Kelat. Nampak sungguh ketidak ikhlasannya. Aku teringat Firman Allah:
Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan  menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu) (Al-Maidah: 90-91)
"Ada pesanan sampingan yang lain?" Soal pelayan itu lagi.
"Kek lapis? macaroon? biskut?".
"Macaroon, please", sambut Jia Hui dalam sengih lebar.
Lama sudah aku teringin menjamahnya, namun dek kerana harganya yang terlampau mahal iaitu $15 untuk 5 biji macaroon yang besar sedikit sahaja daripada siling 50 sen, niat itu terpaksa aku batalkan. Aku cuma pelajar disini, di kota Singapura yang maju dan indah. Namun, taraf kehidupan disini agak tinggi membuatkan aku terpaksa berjimat cermat. Aku pasti, di Malaysia mungkin harganya jauh lebih murah.
Pelayan lelaki tersebut berlalu setelah mengambil pesanan.
"Dia lelaki melayu, kan?", Pa menyoal, merujuk kepada pelayan lelaki tadi.
Dari sifat fizikal dan cara percakapannya, aku juga merasakan yang sama.
"Emm.. saya kurang pasti", ujar ku teragak-agak.
"Yea, yea..  nama dia.. saya pasti dia melayu.. tapi tadi, dia kata dia minum. macam mana tu..?" Pa bertanyakan soalan cepu mas kepadaku.
"Urmm.. sepatutnya tidak boleh.. hal ini termaktub dalam al-quran. tapi.." kata-kataku terhenti disitu, cuba mencari jawapan yang terbaik untuk menjelaskan perkara ini.
"Yea.. Jesus Christ juga melarang penganut Kristian.. tapi.. ha ha.." Pa ketawa lambat-lambat.
Aku faham maksud Pa. Mungkin dia berpendapat bahawa Muslim juga seperti Kristian. Suka-suka boleh mengabaikan ajaran Al-Quran, seperti mereka mengabaikan ajaran Jesus. Aku cuba untuk mencari kekuatan untuk menafikan Islam tidak seperti yang mereka sangka. Ajarannya boleh dipermainkan. Tapi, ah.. aku juga tertanya, kenapa ada segelintir umat Islam yang mengaku Islam tapi bersikap seperti orang kafir?
"Saya agak terkejut bila dapat tahu orang Islam tak boleh minum arak. Kenapa,ya?", soal Pa lagi betul-betul ingin tahu. Serentak itu aku teringat Firman Allah lagi:
"Mereka bertanya ke padamu tentang khamar dan judi. Katakanlah (wahai Muhammad), pada ke duanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa ke duanya lebih besar dari manfaatnya..." (Al-Baqarah: 219)
Aku diam lima saat sebelum menjawab, "muslim wajib solat lima kali sehari. waktu solat, kami membaca surah-surah daripada al-quran. di bawah pengaruh alkohol, seseorang mungkin akan membaca ayat al-quran dengan salah. ini adalah kesalahan yang berat. Makna ayat tersebut mungkin berubah sama sekali. Hal ini pernah terjadi suatu masa dahulu sebelum arak di haramkan secara total dalam Islam."
Ma khusyuk memerhati. Jarang-jarang dia bercakap denganku dek aku yang tidak tahu berbahasa Mandarin. Dia pula kurang fasih berbahasa Inggeris.
"Jadi, pernah berlakulah? bila?", soal Pa lagi.
"Em ya, dalam seribu tahun lebih dahulu"
Pa, Jia Hui dan Ma menggangguk perlahan.
"Seribu tahun? wah! Lama sungguh! Jadi, selepas sembahyang pun tak boleh? Maksudnya setiap waktulah?"
Giliran aku pula mengiyakan. Aku mula seronok untuk bercerita mengenai Islam. Nampaknya mereka cukup berminat berbual denganku mengenai Islam.
"Islam memilih jalan selamat dan pencegahan. Arak di umpama seperti ibu segala kerosakkan. ia meragut kewarasan akal seseorang. waktu mabuk, seseorang tidak akan sedar apa yang di lakukan. Dia mungkin membahayakan orang lain dengan memandu secara sewenang-wenangnya, atau merbahayakan diri sendiri kerana terterjun tingkap!" Sambungku lagi.
"Benar.. benar.. kalau kita langgar pokok, tak mengapalah. Tapi kalau kita langgar orang, Nahas!", Sokong Pa.
"Sebab itu saya tidak minum di siang hari. Saya hanya akan minum di rumah waktu malam. selepas minum, saya terus masuk tidur, tidaklah menyusahkan orang", sambungnya lagi.
Nampaknya Pa sudah mula faham tapi dia masih lagi tidak berfikiran luas. Dia masih menganggap arak itu dibolehkan selagi tidak menyusahkan orang lain. Tak mengapalah, dari masa ke semasa akan ku terangkan lagi tentang Islam ini kepada mereka. Mungkin lama kelamaan mereka akan menerima Islam dengan hati terbuka.
Aku merekah tersenyum nipis.
"Tak perlu minumlah, kan lebih baik..", ujarku seloroh penuh makna.
Pa mengulang ketawa lambat. " Tak mengapa, saya pasti akan kurangkan."

Sumber: iluvislam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...